De bullshit van diepere analyse

24-11-2024

Wanneer we een connectie willen maken met prospecten of klanten, gaan we vaak meteen tot actie over. Zonder te weten met wie we te maken hebben en wat die andere verwacht. Maar zo missen we vaak ons doel. Nochtans legt diepere analyse de basis voor effectievere acties die wél het gewenste resultaat opleveren. Doordat je dieper gaat graven, ontdek je wat er mogelijk is en ook wat je allemaal in de schaal kan werpen om je doelen te bereiken. Maar dan moet je wel bereid zijn om uit je comfortzone te stappen en hier en daar verandering door te voeren. Ik vroeg me af waarom velen van ons de kracht van deze diepere analyse nog steeds niet zien? Waarom noemen zovelen het onzin of "bullshit"? 

Teveel focus op snel succes

Het is aangetoond dat de meest succesvolle mensen en bedrijven begrijpen dat je je ware potentieel pas bereikt door diep te graven, of het nu persoonlijk of voor je organisatie is. Het gaat niet om snelle oplossingen of gemakkelijke antwoorden, maar om de reis van zelfontdekking, het leren kennen van de je doelgroep en de authentieke verbinding. 

En toch concentreren veel bedrijven zich nog steeds te veel op succes op de korte termijn. Ik begrijp dat! Dat is ook zeer goed te verstaan, gezien de onzekere tijden. Maar daardoor wordt het grondiger onderzoek echter vaak afgedaan als zweverig, subjectief, vaag en niet relevant. Ze zien de waarde van klantonderzoek, de definitie van personas en het optekenen van de klantenreis (customer journey) niet in, omdat het geen directe resultaten oplevert. 

De angst voor imperfectie

In mijn carrière heb ik vaak gezien dat bedrijven zich enkel richten op de korte termijn. De "laten we ons richten op de bestaande contactpunten en die eerst verbeteren". De "rapportering over onze inspanningen moet onze prestaties tonen, dus laten we vasthouden aan een positief verhaal en niet over verbeterpunten praten".

We zijn echt bang om onze tekortkomingen te bespreken. Om toe te geven dat we hier en daar falen om te voldoen aan de verwachtingen van de klant. We willen liever geen tijd, budget en actieve betrokkenheid vastleggen om dat te ontdekken. En we vrezen om overweldigd te worden door een groot aantal optimalisaties die we zouden kunnen vaststellen en die mogelijks leiden tot bergen werk. De stap naar diepere analyse kan enorm intimiderend zijn.

En na die ontdekkingsfase, volgen er ook steeds nog de vragen "Hoe los ik dit op?" en ook "Wat is de juiste volgorde om al deze problemen aan te pakken?" Het is zeker zo dat de resultaten van een dieper onderzoek vertaald moeten worden naar een stapsgewijs optimalisatieplan, goed afgestemd op mogelijk impact voor het bedrijf, het beschikbare budget en of je het operationele gereedheid. Want "al die bullshit" moet ergens toe leiden, nietwaar?

De ware digitale transformatie

Ik ben overtuigd dat een dieper onderzoek naar de doelgroepen en de manier waarop we met hen in contact treden geen tijdverspilling is. Deze analyse maakt volgens mij net het verschil tussen succesvolle bedrijven en bedrijven die stilstaan. Kortetermijnacties moeten altijd aangevuld worden met strategisch en grondiger werk voor de lange termijn. Alleen zo blijf je als bedrijf relevant in een wereld die snel evolueert door technologische vooruitgang en veranderende klantbehoeften.