Performance marketing en AI

"We hebben meer leads nodig, meer conversies, meer sales. En we moeten zo snel mogelijk resultaat zien van deze investering. Kan AI dit niet versnellen?"
De druk om snel resultaten te leveren is alomtegenwoordig en erg voelbaar. Performance marketing en AI-tools beloven direct resultaat, duidelijke opbrengst en optimalisatie van alles. Het is verleidelijk om daaraan toe te geven. En bovendien inspireert het CEO's, ondernemers en marketeers om nóg sneller resultaat te willen.
Maar wat gebeurt er met onze klantrelaties in deze race naar snelle resultaten? Je content maakt vaak alleen nog maar een oppervlakkige, korte-termijn connectie met je potentiële klant. Want zonder diepgaande inzichten in de klantenervaring en een sterke merkpositionering die je strategie mee drijven, voeg je alleen maar toe aan de ruis - ook al is het AI-gegenereerde ruis.
Resultaat? Lagere conversies dan je zou kunnen behalen met oprechte, authentieke content op basis van klanteninzichten.
De echte impact wordt zichtbaar doorheen de volledige klantreis:
- Je bent misschien geweldig in klanten binnenhalen, maar ze behouden? Je gemiddelde klantwaarde (customer lifetime value) daalt net zo snel als je verkoopscijfers stijgen;
- Je merkidenteit wordt inconsistent, verwart de klant en ondermijnt het merkvertrouwen;
- De kloof tussen marketingbeloftes en de daadwerkelijke klantervaring wordt groter;
- Klantrelaties zijn oppervlakkig, waardoor ze makkelijk overstappen naar jouw concurrent.
En terwijl jij bezig bent met het optimaliseren van data en resultaten, zoeken je klanten naar echte connectie en waarde bij elk contactmoment. Ze willen betrouwbare, betekenisvolle ervaringen van eerste contact tot een volgende aankoop.