Het andere uiterste van het marketingspectrum

In het bericht "De gevaarlijke belofte van performance marketing en AI" waarschuwde ik voor een te sterke focus op prestatiegerichte marketing en AI ten koste van klanttevredenheid en het opbouwen van je merk. 

Maar wat gebeurt er als je te ver doorslaat naar de andere kant?

Herken je deze vragen?

  • "Waarom stijgen onze marketingkosten terwijl de resultaten laag en onvoorspelbaar blijven?"
  • "Verspillen we misschien geld aan zaken die niet werken?"
  • "Waarom verliezen we klanten aan merken met schijnbaar mindere producten?"
  • "Bereiken we ons publiek echt, of hopen we dat maar?"

Misschien ben je wat bang van technologie en AI. Mogelijk denk je dat deze tools je merk onpersoonlijk of minder authentiek maken.

Er zijn uiteraard nadelen aan het niet meten en evalueren van jouw inspanningen: 

  1. Je hebt geen inzicht in de klantbeleving: Terwijl jij denkt de perfecte boodschap te maken, gebruiken je concurrenten data om precies te begrijpen wat werkt bij hun publiek en wat ze verwachten van een goede klantbeleving (CX). 
  2. Je laat kansen en geld liggen: Zonder goede metingen geef je waarschijnlijk te veel uit aan kanalen die niet werken, en te weinig aan kanalen die wel resultaat opleveren. 
  3. Je marketingteam verliest tijd aan handmatig werk: In plaats van zich te richten op strategie en creativiteit, zijn ze bezig met vervelende taakjes die geautomatiseerd kunnen worden. 
  4. Je mist mogelijkheden voor persoonlijke benadering: Klanten verwachten relevante berichten op het juiste moment - wat lastig op grote schaal te doen is zonder slimme technologie.

Kortom, door je merk en klantenservice te willen beschermen, ondermijn je ze mogelijk juist. Zonder de inzichten van prestatiegerichte marketing en de schaalbaarheid van AI, loop je het risico dat je merk achterblijft in het snel veranderende marketinglandschap.