Strategische vragen bij een lancering

Een lancering gebeurt niet op één bepaald moment. Het is een aaneenschakeling van slimme zetten. 

80% van de productlanceringen falen door slechte uitvoering, niet door slechte ideeën. Pas als de juiste elementen op het juiste moment en in de juiste volgorde samenkomen, creëer je een lancering met de vooropgestelde impact.

En dat begint met jezelf de juiste strategische vragen te stellen:


Is mijn product klaar voor de markt?

Vóór je de markt betreedt, is het essentieel om jouw aanbod te verfijnen op basis van feedback.

- Is mijn concept of product voldoende getest?
- Heb ik op gestructureerde wijze feedback van potentiële klanten vergaard?
- Heb ik mijn product verbeterd met de meest relevante feedback?

Lanceren met een product dat nog niet klaar is, kan je merkwaarde schaden. Eerlijke feedback is dus letterlijk goud waard.


Heb ik mijn merkbeleving in kaart?

De klantbeleving start al bij de eerste indruk: via jouw verpakking of bij de levering. Met andere woorden, vooraleer ze het product zien of gebruiken.

- Reflecteert mijn verpakking de waarde van mijn product?
- Ademt die eerste ervaring meteen mijn uniek verhaal?
- Is mijn verpakking volledig "on brand"?


Fysieke of digitale distributie?

Een van de eerste strategische keuzes is bepalen hoe en waar je jouw product gaat verkopen. Je kan kiezen om eerst volledig digitaal te gaan of om later fysieke kanalen toe te voegen.
- Wil ik starten met alleen digitaal (webshop, sociale media)?
- Wil ik fysieke winkels, distributeurs, supermarkten toevoegen? Wanneer?
- Heb ik een hybride model nodig om mijn volle potentieel te benutten? Zet ik dat meteen op? Of werk ik daar gefaseerd naartoe?


Fysieke of digitale distributie?

Je kan heel wat inzichten verkrijgen via jouw digitale tools (CRM-systeem, webshop, e-mail marketing, etc). Bovendien kan je hiermee de klantbeleving snel en efficiënt optimaliseren. En dus snel schalen zonder in te boeten op de klantbeleving. Ik zou zelfs durven beweren dat jouw groeitempo in hoge mate afhangt van jouw technologische readiness bij lancering.
- Is mijn CRM-systeem klaar om leads op te volgen?
- Is mijn webshop gebruiksvriendelijk en klaar voor cross- en upselling?
- Zijn al mijn tools geïntegreerd met éénzelfde datastructuur?


Breng ik een consistent merkverhaal?

Eens de fundamenten staan, kan je aan de slag om je communicatie te plannen.
- Ben ik aanwezig op de juiste kanalen om mijn doelgroep te bereiken?
- Kan ik op het juiste moment interesse wekken, inspireren en overtuigen?

Strategisch advies kan het verschil maken voor een goede lancering.