Lanceren met impact
Een nieuw product of merk lanceren vraagt meer dan een goed idee. Het is spannend. In positieve zin. Maar ook in de betekenis van beangstigend.
Want bij een lancering rijzen er altijd belangrijke vragen:
- Welke digitale tools moet ik gebruiken?
- Hoe verdeel ik mijn budget verstandig?
- Wat is de meest doeltreffende kanaalmix voor mijn doelgroep?
- Hoe val ik op in een overvolle markt?
En er zijn ook strategische twijfels:
- Is mijn aanbod al "goed genoeg" om te lanceren?
- Kan de huidige opzet van mijn productie en distributie een succesvolle lancering aan?
- Ga ik geen geld steken in iets waar niemand op zit te wachten?
- Wat is de juiste volgorde voor mijn marketinginspanningen?
Dat zijn geen foute vragen. Dit toont enkel aan dat je klaar bent om doordacht te lanceren.
Wij brengen ritme, richting en resultaat.
Met exCit aan jouw zijde kan je die onzekerheid loslaten. Wij beogen maximale impact maar ook het optimaal inzetten van jouw investering. Daarvoor werken we samen aan drie belangrijke zaken:
- Een onderscheidende marktpositionering (en identiteit)
- Snelle klantenwerving en break-even
- Optimale en verrassende klantenervaringen
Natuurlijk wil je een succesvolle lancering. En dat willen wij ook. We doen dat op een ritme dat past bij jouw groeiambities. We bepalen samen de snelste en slimste weg naar maximale impact. Zodat jij je kan focussen op het verfijnen van jouw aanbod of product.
Geen eindeloze trajecten. Geen vage beloftes.
Wel doordachte actie, senior expertise en een persoonlijke aanpak.
Of je nu behoefte hebt aan een duidelijke strategie, een vlotte uitvoering of beide... dit traject helpt ons om samen jouw doel te bereiken en consistentie neer te zetten. Van strategie tot het uitrollen van de lancering, jij bepaalt de scope van onze samenwerking. En wij zorgen voor het resultaat en jouw gemoedsrust.
Specifieke sectorexpertise
- Consumenten- en luxegoederen
- Culturele instellingen
- Horeca & toerisme
- Voedings- en drankenindustrie
Klaar om je lancering te bespreken?

Frank Aernout, éénzéé productions
Dankzij exCit kregen we eindelijk overzicht en richting. We gingen van een vaag idee naar een concreet plan én 100x meer websiteverkeer in twee maanden.

Steven De Backer, Afriwise
Onze positionering zat muurvast. Door met exCit te werken vonden we niet alleen onze kernboodschap terug, maar ook een verhaal dat onze hele organisatie verbindt. Een zeer waardevolle ervaring!

Caroline Goddaer en Raf Coppens, Mobile Liquor Store
Strategisch, creatief én doordacht. We kregen zichtbaarheid, een stijl die bij ons past en resultaat vanaf week één.

Dennis Mariën, Kindred Belgium
Sterk commercieel inzicht en veel enthousiasme. Ze werken nauw samen met partners en reclamebureaus voor maximaal rendement.
Onze strategische lanceringsaanpak
Kennismaking
Voor we samen aan de slag gaan, plannen we een intakesessie. Daarin lichten we onze aanpak toe en stemmen we verwachtingen af. We zien of er een klik is, bespreken de scope van de samenwerking en bepalen samen hoe co-creatief we aan de slag gaan.
1 – Ambitie & doelstellingen
We starten met een strategische kick-offsessie. Geen oppervlakkige brainstorm, maar een diepgaande werksessie waarin we de haalbaarheid, kansen en uitdagingen van jouw lancering scherpstellen. Wij brengen vooraf de sector en concurrenten in kaart, zodat we tijdens de sessie samen de context kunnen bepalen.
- KPI-framework, inclusief toetsing verdienmodel
- Initiële roadmap met duidelijke mijlpalen
- Kritische voorwaarden voor lancering
2 – Klanteninzichten
Sterke lanceringen vertrekken vanuit een diep begrip van de klant. In drie werksessies brengen we structuur in je doelgroep door die op te splitsen in subsegmenten. We ontwikkelen persona's en hun klantenreis om hun drijfveren, verwachtingen en drempels scherp in beeld te krijgen. Die inzichten vertalen we vervolgens naar relevante content, touchpoints, communicatiekanalen en campagnes.
- Personabeschrijvingen
- Customer journey mapping per persona
- Content- en kanalenplan met prioriteiten
- Validatie van inzichten via klantfeedback of marktdata
3 – Waardepropositie & merkbelofte
In deze stap werken we aan een heldere definitie van jouw aanbod en we stellen scherp waarom je doet wat je doet en hoe jouw merk dat op een onderscheidende manier invult. We bepalen welke waarde je biedt voor de verschillende persona's, en vertalen dat naar een heldere merkbelofte die richting geeft aan positionering en communicatie.
- Waardepropositie
- Merkbelofte
- Kernboodschappen per persona
4 – Marktpositionering
Op basis van eerder onderzoek voeren we een verdiepende analyse uit van trends en concurrenten, gericht op de aspecten die het sterkst inspelen op de noden van de persona's. Zo bepalen we de positie waarin jouw merk zich het sterkst kan onderscheiden én het meeste groeipotentieel heeft binnen het huidige marktlandschap.
- Verdiepende concurrentie-analyse
- Positioneringsmatrix
- Positioneringsstatement
5 – Merkidentiteit
Een herkenbare merkidentiteit zorgt voor consistentie in uitstraling en communicatie. In deze stap vertalen we je merkbelofte naar een visuele en verbale identiteit die past bij je merkpersoonlijkheid en je doelgroep. Dit vormt de basis voor je eigen mediakanalen, je content en je campagnes.
- Creatief voorstel (logo, look & feel, kleurgebruik, beeldstijl)
- Visuele merkrichtlijnen (logogebruik, kleurgebruik, beeldstijl, visuele elementen)
- Tone of voice gids
6 – Go-to-market roadmap
Een sterke lancering vraagt om structuur, timing en goed op elkaar afgestemde acties. In deze slotfase werken we aan een gefaseerd lanceringsplan, met duidelijke prioriteiten en meetpunten. Zo heb je van bij de start zicht op wat werkt en wat niet. En kan je snel bijsturen waar nodig.
- Go-to-market actieplan
- Contentformats en kanaalplanning
- Prestatiekader en meetmomenten
- Governanceplan voor evaluatie en bijsturing